Ćwiczenia stabilizacyjne

W fizjoterapii chodzi nie tylko o to, by niwelować ból i dyskomfort, ale przede wszystkim im zapobiegać. Ćwiczenia stabilizacyjne są potrzebne, aby odpowiednio wzmacniać mięśnie utrzymujące naszą sylwetkę, zapobiegać wielu urazom, ale także wspomagać rehabilitację.

Systematyczne ćwiczenia można traktować jako uzupełnienie treningów lub  ćwiczenia samodzielne. W ich trakcie pobudzamy mięśnie głębokie, niewykorzystywane na co dzień oraz skupiamy się na ćwiczeniu naszego korpusu ciała, by zachować zdrową i silną sylwetkę. Wszystkie ćwiczenia stabilizacyjne są proste i można przeprowadzać je w domu Pacjenta.

Na czym polegają ćwiczenia stabilizacyjne? Na początku rozpoczniemy od podstawowych ćwiczeń́ z własnym ciałem, np. kocie grzbiety, przysiady, wykroki, brzuszki czy pompki. Skupimy się przede wszystkim na poprawności i dokładności wykonywanych ruchów oraz oddechu. W każdej pozycji postaramy się wytrzymać możliwie najdłużej. Następnie przejdziemy do ćwiczeń bardziej złożonych i uzupełnimy je o wykorzystanie dodatkowych przyrządów pomocniczych takich jak gumy, piłki lekarskie, skakanki, materace, drabinki czy niestabilne podstawki powoli przyspieszając wykonywane ruchy.

Do zalet ćwiczeń stabilizacyjnych można zaliczyć poprawę koordynacji ruchowej całego ciała, zmniejszenie ryzyka występowania kontuzji, poprawienie stabilności całej sylwetki, korekcję postawy i zapobieganie tak powszechnym dzisiaj bólom pleców.

Są one niemal nieodłącznym elementem skutecznej fizjoterapii i rehabilitacji, dlatego bardzo chętnie korzystamy z nich w pracy z naszymi Pacjentami.

Ostatnia modyfikacja: 10 May, 2017
ćwiczenia rehabilitacja stabilizacja kręgosłupa