Dla kogo fizjoterapia?

Fizjoterapeuta nie lekarz, a leczy. Pomaga w powrocie do zdrowia po przebytych chorobach i kontuzjach, koryguje wady postawy, na które długo pracowaliśmy niewystarczająco o siebie dbając… Coraz częściej fizjoterapia to także profilaktyka wielu schorzeń, w tym tych dotyczących kręgosłupa. Kiedy zgłosić się po pomoc do fizjoterapeuty?

Po kontuzji

Kontuje są domeną sportowców, ale zdarzają się każdemu z nas, także w codziennym życiu. Wypadki, potknięcia, złamania kończyn, skręcenia stawów… Bez lekarza ani rusz, ale to fizjoterapia jest receptą na szybki i pełny powrót do zdrowia. Praca z fizjoterapeutą w takich sytuacjach opiera się na przeprowadzanych przez niego zabiegach. Mogą one obejmować masaż, jonoforezę, ultradźwięki, tensy i szereg innych technik terapeutycznych, które pozwolą szybciej wrócić do pełni zdrowia. Istotny element terapii stanowi także skrupulatne stosowanie się do zaleceń fizjoterapeuty i regularne wykonywanie ćwiczeń. Mobilizacja pacjenta może skrócić czas potrzebny na pełen powrót do zdrowia nawet o 40%!

Po chorobie

Choroby neurologiczne, reumatologiczne i wiele innych to przypadki, w których regularna praca z fizjoterapeutą połączona z determinacją pacjenta może zdziałać cuda. Szczególnie schorzenia neurologiczne, jak np. wylewy czy udary mózgu wymagają szybkiego rozpoczęcia rehabilitacji, co pozwala na pełne odzyskanie sprawności kończyn, które uległy paraliżowi.

Po pracy

Rosnąca grupa pacjentów, którzy odwiedzają fizjoterapeutów, to – na pierwszy rzut oka – zupełnie zdrowi ludzie. Pracownicy biur, niewolnicy komputerów, smartfonów i życia w biegu, których organizmy domagają się uwagi wysyłając sygnały bólowe. Drętwienie kończyn, bóle karku, pleców i kręgosłupa – wszystko to ma nam przypomnieć, że powinniśmy bardziej o siebie dbać. A jeśli te objawy już zdążą się pojawić, trzeba działać i wdrażać działania naprawcze. Pomoże w tym fizjoterapeuta, który rozmasuje, rozluźni i pokaże ćwiczenia.

Podstawa to profilaktyka

Zaniedbanie kręgosłupa i pleców można odwrócić korzystając z terapii. Kluczem jest jednak bieżąca profilaktyka i zapobieganie patologicznym stanom. Także w tym może wspierać nas fizjoterapeuta, który pomoże stworzyć ergonomiczne stanowisko pracy, poleci ćwiczenia rozluźniające, a w razie niedoboru dyscypliny w ich wykonywaniu, kolejny raz poratuje terapią.
Ostatnia modyfikacja: -/-
fizjoterpia